Vem var Lucia och vad har hon med vårt luciafirande att göra?

Kort svar: Lucia från Syrakusa var en ung kvinna som led martyrdöden i Italien år 304 och firas den 13 december år. Hon har inget mer än namnet gemensamt med vårt luciafirande att göra. Istället får vi söka rötterna på andra ställen. Och då börja någonstans kring vintersolståndet.

Vintersolståndet är årets längsta natt. Därefter vänder det och vi går mot ljusare tider. Vintersolståndet infaller den 21 eller 22 december, men så har det inte alltid varit. Eftersom den julianska kalendern som gällde i Sverige fram till 1753 innehöll ett litet fel (varje år blev några minuter längre) försköts vintersolståndet successivt. De första hundra åren märktes ingen större skillnad, men på tusen år hinner det hända en hel del.

Under medeltiden hade året förskjutits så långt att vintersolståndet istället låg runt 13 december (inte exakt, men det spelade inte så stor roll). Enligt folktradition betraktades natten till den 13 december som årets längsta. I en almanacka från 1702 står att läsa om 13 december:

[den] längsta Natten då den kalla och olustiga Wintern tar sin början

Även efter 1753 då vintersolståndet åter hamnade den 21 december levde traditionen om 13 december som årets längsta natt kvar. Den kallades för ”lusse långnatt”.

forside.jpgKring årets längsta natt fanns det naturligtvis en mängd föreställningar. Mycket onda krafter var i rörelse (liksom vid andra övergångstider – ex. Halloween då vintern börjar eller Mickelsmäss) och det fanns skäl för att vara försiktig.

Eftersom Lucianatten under katolsk tid var det sista tillfället att äta inför den stundande julfastan fanns det traditioner att äta ordentligt med frukostar just under lussenatten. Man skulle äta minst tre frukostar och det finns även historier om att man ätit sju frukostar under natten (fråga mig inte hur man orkade med det). På bondgårdarna försökte man också använda överflödets magi – d.v.s. genom att äta mycket mat under lussenatten skulle man få god tillgång på mat även under resten av året.

I västra Sverige fanns en tradition att lussa natten till 13 december. Då klädde man ut sig i gamla kläder till ”lussegubbar” eller ”lussebrudar” och gick runt bland gårdarna för att där få sig en sup. Om lussegubbarnas och lussebrudarnas utseende finns få berättelser men från Sillbodal i Värmland finns fäljande:

Om Lusse ställde ungdomen till med en Lussedans. En var utklädd till Lussebrud. Hon var utklädd i långhalm och hade ett halmband runt midjan, som fasthöll halmane. Med Lussebruden kunde alla dansa till halmen föll av.

Till skillnad från dagens lucia så var det ingen ära att blir lussebrud. Hon betraktades som lösaktig och karltokig. Inte alls som dagens lucia och definitivt inte som helgonet. Från Bohuslän finns följande uttyrck

Den som en gång varit Lussebrud, hon får aldrig någon brudeskrud

Traditionen med Lussebrud och Lussegubbar är folkliga och har hört hemma i bondesamhället. På slutet av 1700-talet börjar en ny typ av luciabrud framträda, men då i de högre stånden.

En lucia med ljus i håret som kommer med mat finns belagd första gången 1764 av den skånske präst C F Nyman på besök på Horns boställer norr om Skövde i Västergötland.

Rätt som jag låg i min bästa sömn, hördes en vocal-musique utanför min dörr, hvaraf jag väcktes. Strax därpå inträdde först ett vitklätt fruntimmer med gördel om livet, liksom en vinge på vardera axeln, stora tända ljus i hwar sin stor silverljusstak, som sattes på bordet, och strax därpå kom en annan med ett litet dukat bord, försett med allehanda kräseliga , äteliga och våta varor, som nedsattes mitt för sängen. Det kallar de Lussebete.

Förutom i Västergötland är det i Värmland och Närke som luciafirandet med ljusdrottning som kommer med frukost på sängen förekommer. Och även då som en sed i de högra klasserna.

lucia3gc3.jpg

Att fira lucia på det här sätter spreds sedan vi de västsvenska studentska nationerna till bl.a. Uppsala och Lund. Terminen vid universiteten avslutades normalt vid lucia och luciafirandet blev då ett naturligt festtillfälle. Eftersom det inte fanns några kvinnliga studenter var det en manlig student som fick ikläda sig rollen som lucia.

Men hur kommer det sig att en ljusbeklädd brud i vita kläder kom med frukost på sängen? Den vanligast förekommande förklaringen till detta är det handlar om en traditionsöverföring från det tyska ”Kinder Jes” eller ”Christkindlein”. Kinder Jes var en efterträdare till St Nikolaus som gåvoutdelare kring jul. Dock var det inget litet Jesusbarn som namnet antyder utan en vitklädd kvinna. Denna kvinna har sedan blivit vår moderna lucia. Tesen kommer främst från Carl W. von Sydows bok ””Lucia und Christkindlein”” och har därefter förts vidare i många populärböcker om svenska högtider

Dock har tesen kritiserats av bl.a. Hilding Celander och Martin P:n Nilsson som snarare menar att det är ett sent lån från stjärngossarnas julängel.

Sitt moderna genombrott fick lucian 1927 då Stockholms Dagblad anordnade det första luciatåget i form av en kortege genom Stockholm. Snart därefter följde flera av landets tidningar exemplet och anordnade egna luciatåg och omröstningar kring vem som skulle få vara årets lucia.

Som synes har helgonet Lucia från Syrakusa inte spelat någon som helst roll för utformningen av vår svenska luciatradition. Inte heller går det att påstå att Lucia skulle vara en uråldrig ljusfest, utan precis som de flesta traditioner är det en relativt modern sedvänja som har inslag från äldre dagar.

Källor: Årets festseder av Nils-Arvid Bringéus, Vintersolståndet av Göra Stålblom, Folktrons år av Ebbe Schön och Stora Julboken av Jan-Öyvind Swahn

Andra bloggar om: , , , , ,

About these ads

18 reaktioner på “Vem var Lucia och vad har hon med vårt luciafirande att göra?

  1. Om jag har förstått dig rätt så har vårt Luciafirande ingenting alls med det katolska helgonet Lucia att göra. Men hur kommer det då sig att vi kallar det Lucia? Menar du verkligen att det är en ren tillfällighet?

  2. Eftersom firandet infaller på luciadagen naturligtvis. Och luciadagen har fått sitt namn efter helgonet Lucia.

    ”Hon har inget mer än namnet gemensamt med vårt luciafirande att göra.”

  3. Pingback: Lucia kan visst vara en man, det var han redan på 1700-talet « Utsikt från höjden

  4. Pingback: Okunnigt om våra svenska högtider « Utsikt från höjden

  5. hon har lite mer med firandet att göra än bara namnet… det röda bandet lucia brukar ha är från blodet som rann ner för hennes dräkt och ljusen på huvudet är från att skänka ljus i en tid av mörker men det sägs också att hon brukade sätta ljus på huvudet för att kunna få med sig så mycket som möjligt till fångarna i fängelsehålorna….

  6. Pingback: Göteborg International Film Festival

  7. Pingback: Advent « Ferdinands Blogg

  8. Hej en mycket intressant berättelse!Har bara hört att Lucia kommer i från Sicilien Syrakusa)och är ljusets drottning,men har ingenting med religion att göra här i Sverige. I Sydtyskland menar man att hon hjälpte Gruvarbetare att hitta rätt ut ur den mörka tunneln.

    Hälsning Barbara!

  9. Lucianamnet är ingen tillfällighet. Det har med ljuset att göra och därför associeras till årets längsta natt, då ljuset efterlängtas.
    Associartíonen med JUL (som är ett nordiskt ord) underlättade införandet av kristendomen i Sverige. Julfirandet sammanföll med vikingarnas vinterfirande och deras åtande (och supande av mjöd) i flera dagar

  10. :-) Vilken konstruktion av vaga påståenden staplade på varandra.
    Det finns både förkristna och kristna inslag i luciafirandet. Detsamma gäller för julen.

    Ingen vet egentligen exakt hur firandet såg ut i Sverige innan kristendomen kom hit, men det finns väldigt mycket i luciafirandet idag som man kan relatera till kristendomen så det är helt klart mycket influerad av kristendomen.

    Lyssna på texten till vanligaste luciasångerna, det strålar, gläns över, jul jul strålande jul, När det lider mot jul etc.

    Röda bandet

    Kronan

    Luciatexterna

    Staffan Stalledräng och dess text

    Så gör om gör rätt :-)

  11. Pingback: Patrik Lindenfors blogg » Lucia!

  12. Pingback: PKJonas » Blog Archive » Tomtegate

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s