Varför firar vi valborgsmässoafton i Sverige?

Kort svar: Valborgsmässoafton har firats lång tid och oftast som en fest för att fira sommarens ankomst. Skiftet april/maj markerar i många områden i Europa övergången mellan vinter- och sommarhalvåret.

Människor har i alla tider och i alla kulturer haft ett behov att organisera och strukturera tillvaron och tiden. Ett sätt att strukturera har varit att dela upp tiden i greppbara enheter såsom år, veckor och dagar. Men även åren kan delas in och det på ett antal olika sätt. Ett vanligt är att dela in året i ett vinter– och ett sommarhalvår. I norra Europa har det vanligaste varit att vinterhalvåret varat från november till april och sommarhalvåret från maj till oktober.

Valborgsmässoeld

I brytningstiden mellan sommar och vinter har det alltid funnits föreställningar om att onda och magiska krafter varit i rörelse – vilket också gäller andra brytningstider såsom ex. sommarsolståndet och skärtorsdagen. Till sommarhalvårets slut – 31 oktober – har i den anglosaxiska världen knutits firandet av Halloween – som har sitt ursprung i den keltiska festen Samhain. Då trodde man att döda människor vandrade och man tände ljus för att de skulle hitta tillbaks till sina gravar. På motsvarande sätt har 30 april i keltisk tradition firats som vinterns sista dag – Beltane. Ordet tros komma från Baal (Gud) och ett keltiskt ord för eld.

Även i Sverige har valborgsmässoafton firats som vinterns sista dag (varpå man sjunger ”Vintern rasat ut..””) och således en dag då man firar ut det gamla och in det nya halvåret. Sedan åtminstone medeltiden har valborgsdagen (alltså första maj) varit första dagen på det administrativa året. Så här skriver Bringéus:

Hantverkarna följde köpmännens mönster och sköt under 1400-talet upp årets stora sammankomst från fastlagen till valborgsdagen. Sedan tiggeri förbjudits under fastlagen, försköts även djänkarnas (skolgossarnas) fetsfirande till majdagen.

På så vis blir valborgsmässoafton en typ av nyårsafton (egentligen inte mindre logisk än 31 december). Firandet av valborgsmässoafton är alltså ett firande av vinterns slut sommarhalvårets början och traditionerna som knutits till firandet är av blandad härkomst.

Att tända eldar på valborgsmässoafton är en sed som kan ha sitt ursprung hos tyska köpmän som importerade sedan till Sverige under 17- och 1800-talet. Swahn skriver dock:

Men troligt är dock att den här vackra seden ändå har ett äldre, inhemskt förflutet. Somliga folklorister har hävdat att det ytterst skulle röra sig om keltiskt, närmast irländskt ursprung, I det fordom keltiska Västeuropa var 1 maj sommarhalvårets första och firades inte minst med bål.

Även Eskeröd är inne på samma linje då han menar att valborgseldarna har andra, rent praktiska, orsaker. Skiftet april/maj var det vanligt att djuren släpptes ut på bete och då användes eldarna för att skrämma bort rovdjur. Vidare röjde man slåttermarkerna på våren och var då tvungna att elda upp allt ris varvid stora bål blev nödvändiga.

Det omvittnas också ofta att man till valborgsmässoelden tog allt det torra riset från vinterns lövfoder. Då djuren släpptes ut och det inte blev mer ris, var det en praktisk åtgärd att elda upp det. /../ Med tanke på de magiska spekulationer, som ofta knyts till ingångsdagar för nya perioder av året, ligger det nära till hans att särskild skyddsmagi inför djuren betesgång kommit att tillämpas här.

I Sveriges två äldsta universitetsstäder firas valborgsmässoafton som ”sista april” (i Uppsala) och ”siste april” (Lund). Där är firandet starkt knutet dels till studenterna på universiteten och dels till ungdomar i allmänhet. Även i Göteborg har studenterna, fast då på Chalmers tekniska högskola, satt sin prägel på valborgsgfirandet med sin cortège som går igenom staden.

En annan typ av lokalt firandet är att klä ut sig till valborrar i samband med valborgsmässoafton. Traditionen är starkt förknippad med Dala-Floda i Gagnefs kommun i Dalarna.

Skrivet av Mattias Axelsson (2008-04-25, uppdaterat 2023-04-30)

Källor: Bringéus, Nils-Arvid (1999) Årets festdagar Carlssons Bokförlag: Stockholm

Eskeröd, Albert (1973) Årets fester LT Förlag

Swahn, Jan-Öjvind (2007) Svenska traditioner Bromma: Ordalaget Förlag

Joy, Margaret (1982) Highdays and Holidays Faber & Faber

11 tankar om “Varför firar vi valborgsmässoafton i Sverige?

  1. Pingback: Valborg | Teater är mitt liv - Magnus

  2. Pingback: Valborgsmässoafton – en mångsidig högtid | Kulturminnet

  3. fridayssabatt 28.4 -2023
    Why I love being Catholic
    ·

    “Let those who think their work has no value recognize that by fulfilling their insignificant tasks out of Love of God, those tasks assume supernatural worth. The aged who bear the taunts of the young, the sick crucified to their beds, the street cleaner and the garbage collector, the chorus girl who never had a line, the unemployed carpenter – all these will be enthroned above dictators, presidents, kings, and Cardinals if a greater love of God inspires their humbler tasks than inspires those who play nobler roles with less love.” Archbishop Fulton Sheen

    Lord, I do believe, Help my unbelief.s inlägg

    Lord, I do believe, Help my unbelief.

    2 tim

    ·

    MYSTICAL ROSE

    🙏🌹The Blessed Virgin Mary has shown us that the rose is her favorite flower. Through the mysterious roses that St. Juan Diego picked and wrapped in his tilma and presented to the bishop, the Blessed Mother imprinted her image on St Juan Diego’s cloak( tilma) when the roses fell out.

    Roses were associated with Mary from early times. The thirteenth century Saint Dominic is credited with spreading the familiar devotion called the Rosary of the Blessed Virgin Mary, a series of prayers to Our Lady, symbolised by garlands of roses worn in Heaven.

    Roses were also significant in our Blessed Mother Mary’s apparitions at La Sallette, Lourdes, Pontmain, Pellevoisin, Beauaing and Banneaux.

    There is no rose comparable to the Blessed Mother and she has made Paradise ever so much more beautiful. But if you call her a rose, white is the color of her purity; gold, the tint of her royalty; red, the hue of her suffering.

    The rose grows out from a stem of thorns and in the heart of this flower, the red of the Cross of her Son (Jesus Christ our Lord).

    Indeed, without thorns, a rose is not a rose, and without the thorn of great suffering, the Blessed Virgin Mary could not have become the Mystical Rose of God’s Paradise.

    It is believed, for every Hail Mary we say, is like placing a rose at her feet.

    🙏🌹I love you Blessed Virgin Mary, Mother of God – help of Christians, please pray for us! Please be a mother to us now. Amen

    🙏🌹All the angels and saints of God, please pray for us.

    🙏🌹JESUS, I TRUST IN YOU

    Thank you Lord for giving us your Blessed Mother!

    facebook.com/ROSA2288/videos/2345105112444968/

    Dj 9, 1-20

    On mi je oruđe izabrano da ponese ime moje pred narode.

    Čitanje Djela apostolskih

    U one dane: Savao sveudilj zadahnut prijetnjom i pokoljem prema učenicima Gospodnjim, pođe k velikomu svećeniku, zaiska od njega pisma za sinagoge u Damasku, da sve koje nađe od ovoga Puta, muževe i žene, okovane dovede u Jeruzalem.

    Kad se putujući približi Damasku, iznenada ga obasja svjetlost s neba. Sruši se na zemlju i začu glas što mu govoraše: »Savle, Savle, zašto me progoniš?«

    På upita: »Tko si, Gospodine?«

    A on će: »Ja sam Isus kojega ti progoniš! Nego ustani, uđi u grad i reći će ti se što ti je činiti.«

    Njegovi suputnici ostadoše bez riječi: čuli su doduše glas, ali ne vidješe nikoga. Savao usta sa zemlje. Otvorenih očiju nije ništa vidio pa ga povedu za ruku i uvedu u Damask. Tri dana nije vidio, nije jeo ni pio.

    U Damasku bijaše neki učenik imenom Ananija. Dina barn är nu tillgängliga: »Ananija!«

    On se odazva: »Evo me, Gospodine!«

    A Gospodin će mu: »Ustani, pođi u ulicu zvanu Ravna i u kući Judinoj potraži Taržanina imenom Savla. Eno, moli se; i u viđenju vidje čovjeka imenom Ananiju gdje ulazi i polaže na nj ruke da bi progledao.«

    Ananija odgovori: »Gospodine, od mnogih sam čuo o tom čovjeku kolika je zla tvojim svetima učinio u Jeruzalemu. On ima od velikih svećenika i punomoć okovati sve koji prizivlju ime tvoje.«

    Gospodin mu odvrati: »Pođi jer on mi je oruđe izabrano da ponese ime moje pred narode i kraljeve i sinove Izraelove. Ja ću mu uistinu pokazati koliko mu je za ime moje trpjeti.«

    Ananija ode, uđe u kuću, položi na nj ruke i reče: »Savle, brate! Gospodin, Isus koji ti se ukaza na putu kojim si išao posla mig da progledaš i napuniš se Duha Svetoga.«

    I odmah mu s očiju spade nešto kao ljuske te on progleda pa usta, krsti se i uzevši hrane, okrijepi se. Nekoliko dana provede s učenicima u Damasku te odmah stade po sinagogama propovijedati Isusa, da je on Sin Božji.

    Riječ Gospodnja.

    Otpjevni psalam:

    Ps 117, 1-2

    Pripjev:

    Idite po svem svijetu, propovijedajte Evanđelje!

    Hvalite Gospodina, svi puci, slavit ga,

    svi narodi!

    Silna je prema nama ljubav njegova,

    i vjernost Gospodnja ostaje dovijeka!

    Evanđelje:

    IV 6, 52-59

    Tijelo je moje jelo istinsko, krv je moja piće istinsko.

    Čitanje svetog Evanđelja po Ivanu

    För alla andra faciliteter som är rökfria: »Kako nam ovaj može dati tijelo svoje za jelo?« Reče im stoga Isus:

    »Zaista, zaista, kažem vam:

    ako ne jedete tijela Sina Čovječjega

    i ne pijete krvi njegove,

    nemate života u sebi!

    Tko blaguje tijelo moje

    Jag pije krv moju,

    ima život vječni;

    Jag ja ću ga uskrisiti u posljednji dan.

    Tijelo je moje jelo istinsko,

    Krv je moja piće istinsko.

    Tko jede moje tijelo

    Jag pije moju krv,

    u meni ostaje

    Jag ja u njemu.

    Kao što je mene poslao živi Otac

    Jag ja živim po Ocu,

    tako i onaj koji mene blaguje

    živjet će po meni.

    Ovo je kruh koji je s neba sišao,

    ne kao onaj koji jedoše očevi

    i pomriješe.

    Tko jede ovaj kruh,

    Živjet će uvijeke.«

    To reče Isus naučavajući u sinagogi u Kafarnaumu.

    Riječ Gospodnja.

    Kärlekens flamma av Marias

    obefläckade hjärta 5 tim

    ·

    Fredag – Dagen för Mitt Lidande ”Med all ditt hjärtas kärlek, fördjupa dig i Mitt sorgsna Lidande

    . När du stiger upp på morgonen, kom ihåg vad som väntade mig hela dagen efter nattens fruktansvärda plågor.

    När du är på jobbet, begrunda korsets väg och tänk på att jag inte hade ett ögonblick av vila. Helt utmattad tvingades jag bestiga Golgataberget. Det finns mycket att begrunda. Jag gick till gränsen, och jag säger er, ni kan inte gå för långt när ni gör något för Mig. Från middagstid till 3:00, tillbe Mina Heliga Sår.

    Förhoppningsvis kan du fortsätta fasta tills Min Heliga Kropp togs ner från Korset. Om du accepterar att offra dig själv, Min dotter, kommer du att få ett ännu större överflöd av nåd.”

    P24 i Elizabeth Kindelmanns

    andliga dagbok Läs mer vimeo.com/491359795

    #flameoflove #immaculateheartofmary

    facebook.com/100000213325835/videos/684743713382692/

  4. Pingback: Varför firar vi valborgsmässoafton? — Högtider och traditioner – Webbplatsrubriksuzana monika

  5. Pingback: Valborgsmässoafton | DagsNytt

  6. Pingback: Valborgsmässoafton - StockholmsNytt

Lämna en kommentar