Vad heter dagarna i stilla veckan 2024 och varför?

–> Podd om påsken och alla dess dagar <—

Kort svar: Stilla veckans dagar kallas palmsöndag, blåmåndag, vita tisdag, dymmelonsdag, skärtorsdag, långfredag och påskafton

Stilla veckan är den sista veckan i fastan och sträcker sig från söndagen före påskdagen till påskafton. Andra namn på stilla veckan är dymmelveckan och påskveckan (även om det senare egentligen är en beteckning på veckan efter påsk). Veckans dagar har lite speciella namn som jag skall förklara. Datumen är för år 2024

Skrivet av Mattias Axelsson (uppdaterad 2024-01-22)

Källa: Dymmelveckan och påsk på ne.se

38 tankar om “Vad heter dagarna i stilla veckan 2024 och varför?

  1. Enligt mitt minne så kallades det läder man klädde kläppen opå kyrklockan för att få dovare tom för dymmel.

  2. ska det inte stå om vad den här veckans dagar heter?? Det sa min lärare!! Hur ska jag då kunna göra läxan jag vet inget då om jag ska göra!! Vi ska skriva vad dagarna heter

  3. Pingback: Sol blåst och fåglar | Min vardag

  4. Dymmel är en träkläpp som ersatte den av metall under den här tiden!
    Dymmel förekommer också i andra sammanhang.
    Skär i skärtorsdagen kommer av det urgamla skära = rena!
    Påsken kan tidigast infalla 21 mars – om vårdagjämningen är den 20:e och det är en lördag!

  5. Pingback: Tisdag 26 mars 2013 | Tantgredelin's Blog

  6. Pingback: Intensiv vecka | RELIGIONSGUIDE

  7. Min mormor /1880-1965/ benämnde dagarna i påskveckan som: Palmsöndag, mulen måndag,
    kulen tisdag, askonsdag (ganska vanlig förväxling) skärtorsdag, långfredag, påsklördag. Hon
    sade också att om man gick tidigt upp på påskaftonen så kunde man få se solen dansa.

    • Tänk att det där med ”askonsdagen” ska vara så svårt!
      Men jag tycker mig förmärka en viss uppryckning på området!
      Fler och fler (åtminstone journalister) har fattat att ”ask..” infaller efter ”fettisdagen” och signalerar inträdet i fastan, 40 dagar innan påsk!
      Det här med datumet för när påsken kan infalla som tidigast måste väl vara den 19:e vid skottår (?),
      om man räknar som normala människor gör och inte tar hänsyn till den första ”ecklesiastiska” fullmånen.
      Det sista datumet för påsken är om jag nu tänker/minns rätt, 24:e april (?).
      Kul att veta, men totalt oviktigt är att den sista ”ecklesiastikministern” i Sverige var Olof Palme (han fick inneha den ”fina” titeln i tre månader 1967 – på nyåret 1968 blev han utbildningsminister/skolminister. OBS! Jag har inte googlat utan visste/kom ihåg det ändå! :-) )!
      Vi ”messerschmittar/besservissrar” älskar ju sådan totalt värdelös kunskap – men säg inte så: Kunskap är makt! I annat fall kan man ju aslltid skörda framgångar i TP!
      Glad påsk!

  8. Pingback: Skapelsemåndag & Blåmåndag | Rambling thoughts

  9. Pingback: Tisdag 26 mars 2013 | Tantgredelin's Blog

  10. Jag minns inte att det var 1969 som förbud mot offentliga nöjesarrangemang togs bort. Jag minns dock från min barndom i slutet på fyrtiotalet och början av femtiotalet att vi barn inte fick göra NÅNTING roligt på långfredag och ändå var inte mina föräldrar särskilt ”religiösa”. Jag minns också det fantastiska på långfredagen 1957, att man i Hudiksvall på en av biograferna visade ”Sjunde inseglet” av Ingmar Bergman. Helt fantastiskt. (Det var en av dom första barnförbjudna filmerna jag såg.)
    Bosse Blomberg

  11. Pingback: Vecka 2 – Jussarökursen

  12. Pingback: Vecka 2 6.4.2020 – Jussarökursen

  13. Pingback: Stilla veckan – SVA m.m.

  14. Pingback: När är stilla veckan 2023? — Högtider och traditioner – Webbplatsrubriksuzana monika

  15. Pingback: dymmelonsdagen betydelsen – Webbplatsrubriksuzana monika

Lämna en kommentar